Scenariusze przyszłości. Sukcesy naszych uczestników i absolwentów
22 / 05 / 2020
Scenariusze przyszłości. Sukcesy naszych uczestników i absolwentów


W czasie koronawirusa twórcy filmowi zamknięci w domach skupili się na rozwoju projektów filmowych. Wstrzymano plany zdjęciowe, zamknięto kina, a festiwale jeden po drugim odwołano, mimo to branża filmowa nie stanęła - skupiła się na pracy kreatywnej. To przyniosło efekty, chociażby w postaci sukcesu scenarzystów z Atelier Scenariuszowego.


Pięciu na jedenastu laureatów konkursu na scenariusz filmu fabularnego organizowanego przez Polski Instytut Sztuki Filmowej brało udział w konsultacjach z ekspertami z Atelier Scenariuszowego. Trójka z nich to uczestnicy całorocznych warsztatów, które w tym roku Atelier prowadzi już po raz trzeci. Wśród nich jest Magdalena Załęcka, stypendystka i absolwentka reżyserii w Warszawskiej Szkole Filmowej, scenarzystka SNL Polska, specjalizująca się w komedii. Doceniona została za swój scenariopisarski debiut „Dlaczego ludzie łysieją i trwają przy sobie”, który rozwija wraz z Filipem K. Kasperaszkiem w tegorocznej edycji Atelier Scenariuszowego. Historia dzieje się w Warszawie lat 90. Główną bohaterką jest Mania - bardzo szczęśliwa 8-latka, która ma starszą siostrę Anię i kochających rodziców. Kiedy Tata przyjmuje nagły awans, a rodzina nie wyjeżdża na wakacje, rodzice zaczynają spać  w oddzielnych pokojach. Mania zrobi wszystko, żeby nie dopuścić do rozwodu rodziców. Tekst ten został już wcześniej zauważony, Magda otrzymała za niego 2. nagrodę ScriptWars 2018. Do konkursu zgłosiłam nową wersję scenariusza, stworzoną po pierwszej sesji w Atelier. Wsparcie i opieka jaką daje ten Program zarówno tekstom jak twórcom, jest absolutnie nie do przecenienia. Pisanie scenariusza jest często jak samotna podróż przez pustynne stepy, na których rosną tylko kolczaste opuncje. Wielka to radość dla mnie, że PISF nie poskąpił suchej ziemi kropli deszczu, bo bez wody, jak wszyscy wiemy, nie ma życia. To też znak dla mnie, że kierunek, w którym idę jest dobry i z każdym kaktusem zbliżam się do upragnionego pueblo. - zapytana o zwycięstwo mówi Załęcka.


Drugą uczestniczkę tegorocznej edycji Atelier Scenariuszowego - Martynę Wojcieszek, absolwentkę scenariopisarstwa w PWSFTviT jury doceniło za projekt “Fantazylum”. To historia wymyślonego psa Pirata, który trafia do schroniska dla zmyślonych zwierząt - Fantazylum i ze wszystkich psich sił próbuje wrócić do właściciela. Martyna związana z kinem dla młodego widza, we współpracy z Mizar Films rozwija pełnometrażowe projekty dziecięce. Lubi historie, w których to, co dziwne ujawnia to, co prawdziwe. Gratulujemy i cieszymy się z sukcesów naszych uczestników i absolwentów - mówi Joanna Szymańska, dyrektor programowa Atelier Scenariuszowego - Atelier stworzyliśmy, aby zadbać o odpowiednie warunki do kreacji. Całoroczny system pracy pozwala utrzymać, bardzo ważną przy pracy nad scenariuszem, dyscyplinę i daje komfortową przestrzeń na błądzenie i szukanie własnych rozwiązań. Czuwamy nad tym, by każdy z uczestników nie stracił zapału, tworząc kolejne wersje tekstu.

 

Wśród laureatów znalazł się również uczestnik I edycji Atelier Scenariuszowego Stefan Łazarski, który przygodę z filmem zaczął od kręcenia filmów skejtowych. Zanim trafił na reżyserię do Łódzkiej Szkoły Filmowej, studiował iberystykę i socjologię, dorabiając jako copywriter. W Atelier pracował z Aleksandrą Świerk nad tekstem “Podręcznik teleportacji”. Laureat pierwszej edycji konkursu scenariuszowego Paris Warsaw w Studio Munka, autor kilkunastu filmów krótkometrażowych w konkursie PISF został wyróżniony za pomysł na film pod tytułem “Winowajca”.


Gratulacje należą się również dwóm laureatom, którzy uczestniczyli w weekendowych zjazdach Grup Scenariuszowych. W ramach Grup Scenariuszowych Jędrzej Napiecek konsultował scenariusz pod tytułem “Król, który uciekł” z Anną Bielak, a Grzegorza Pudę z projektem “Brat” wspierały Ania Bielak i Ola Świerk. Osiągnięcia uczestników Atelier Scenariuszowego to dowód na to, że konsultacje scenariuszowe i ciężka praca nad rozwojem projektu przynoszą doskonałe efekty.


Partnerami Atelier Scenariuszowego 2019/2020 są: EC1 Łódź - Miasto Kultury, Narodowe Centrum Kultury Filmowej, Krakow Film Commission, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Wydawnictwo Myśliński oraz Fundacja Widok. Program jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 

Atelier na Facebooku i na Instagramie

Jeżeli jeszcze nie polubiliście nas na Facebooku i na Instagramie to zapraszamy na:
https://www.facebook.com/scenariuszowe/
https://www.instagram.com/atelier_scenariuszowe/

 
POWRÓT

POWRÓT